Bacne: acne op je rug
31-01-2024

Bacne: acne op je rug

Bacne: ook wel acne op de rug, is een veelvoorkomend huidprobleem. Denk hierbij aan een paar kleine puistjes op je rug of schouders, of veel diepe ontstekingen verspreid over je hele rug. Ze kunnen pijn veroorzaken, irriteren en veel mensen ervaren hiervoor op dagelijkse basis schaamte. Vooral in de zomer kan ‘bacne’ je onzeker maken wanneer je rondloopt in je bikini of zwembroek. Is dit voor jou herkenbaar? Lees dan in dit blog wat je er allemaal tegen kunt doen.

Bij wie komt bacne voor?

Acne op de rug komt veel voor bij pubers, maar ook veel volwassenen hebben hier last van. Puistjes op je rug kunnen dezelfde oorzaak hebben als puistjes in je gezicht. Ze ontstaan door hetzelfde proces: je lichaam maakt te veel talg aan, waardoor dit zich gaat ophopen in je poriën. Wanneer deze talg niet kan worden afgevoerd, ontstaat er een ontsteking.

Er bestaan een aantal verschillen tussen acne en bacne. De huid op je rug is ten eerste vrij dik. Je huid is hier dikker dan de huid op je gezicht, waardoor je rug sterkere behandelingen aankan, zoals exfolianten en scrubs. Daarnaast bevinden de grootste talgklieren zich op je rug, waardoor het risico van de overproductie van talg hier hoger is dan op andere plekken op je lichaam.

Wat is de oorzaak van acne op je rug?

Acne op je rug kan ontstaan door verschillende factoren. Hormonen, erfelijkheid en stress kunnen bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen die ervoor zorgen dat je lichaam veel talg aanmaakt. Maar ook externe factoren kunnen hiervoor zorgen, zoals:

1. Een te vette bodylotion
Een te vette, oliehoudende bodylotion kan puistjes op de rug verergeren of veroorzaken. Dit kan zorgen voor verstopte poriën. Bij verstopte poriën kan talg niet afgevoerd worden.

2. Synthetische kleding
Draag je synthetische kleding, bijvoorbeeld tijdens het sporten? Dan kan je kleding de hitte en het zweet op je huid vasthouden. Je kleding drukt tijdens het sporten tegen je huid en deze raakt vervolgens geïrriteerd. Dit hoeft overigens niet alleen tijdens het sporten te gebeuren.

Bacne

Tips tegen acne op je rug

Gelukkig zijn er verschillende acties die je kunt ondernemen om je bacne onder controle te krijgen of te voorkomen, zodat je je hiervoor niet meer hoeft te schamen. Hieronder lees je onze tips.

Tip 1: Reinig en exfolieer je rug
Was je rug dagelijks goed om overtollig talg en bacteriën te verwijderen. Je rug wassen met water is meestal niet genoeg om het vet en vuil van je huid te verwijderen. Als je je rug reinigt, zorg dan voor producten met een milde ingrediënten, die je huid niet irriteren.

Goede ingrediënten om op te letten in je reiniger of exfoliant zijn: salicylzuur, glycolzuur en retinol.

Tip 2: Hydraterende bodylotion op waterbasis
Wanneer je je huid hebt gereinigd, smeer je daarna dan in met een hydraterende bodylotion op waterbasis. Op deze manier droogt je huid niet uit. Dit is belangrijk, omdat je huid anders meer talg gaat produceren en er weer een onzuivere huid ontstaat.

Tip 3: Kleding wassen
Was je kleding nadat je het hebt aangehad. Vooral als je hebt gesport en veel hebt gezweet is het belangrijk dat je je kleding snel uittrekt, zodat het niet te lang aan je huid kleeft. Het beste is om direct te douchen en je huid weer te reinigen.

Tip 4: Draag losse kleding van natuurlijk materialen
Het grootste gedeelte van de dag komt je huid in aanraking met kleding. Kleding van natuurlijke materialen is fijner voor je huid wanneer je huid snel geïrriteerd raakt, het ademt namelijk beter dan synthetische stoffen. Natuurlijke materialen zijn bijvoorbeeld: katoen, linnen en zijde. Stoffen die je wil vermijden zijn: polyester, acryl en nylon. Huidirritaties kunnen ook veroorzaakt worden door te strakke kleding. Dit is slecht voor je bloedcirculatie.

Wat moet je juist niet doen bij bacne?

Het is heel verleidelijk om je puistjes en mee-eters uit te knijpen, maar wij adviseren je om dit niet te doen. Door zelf aan je puistjes te zitten, bestaat de kans dat er grotere ontstekingen ontstaan en uiteindelijk ook acnelittekens.

Acne op rug

Acne op je rug behandelen

Je kunt bij ons terecht voor behandelingen tegen acne op je rug. Vaak doen we hiervoor een dieptereiniging of een chemische peeling. Met een dieptereiniging ledigen we handmatig alle onzuiverheden op je rug en/of schouders.

Met een chemische peeling zorgen we dat je huid exfolieert en dat je bovenste huidlaag dun blijft. Zo kan talg zich niet snel ophopen en kunnen er geen puistjes ontstaan. Een peeling kan ook goed ingezet worden als je tijdelijk een onrustige huid hebt door bijvoorbeeld hormonale veranderingen. Veel vrouwen ontwikkelen last van pukkels bij het wisselen van anticonceptie. Een peeling is dan de perfecte behandeling om te zorgen dat de huid weer rustig wordt.

Wil je meer weten over onze chemische peelings? Hier kun je er alles over vinden.

Acne behandelen

Puistjes hoeven niet alleen op je gezicht en je rug voor te komen. Ook op je borst, schouders en armen kunnen pukkeltjes ontstaan. In het geval van kleine pukkeltjes op je armen kan er ook sprake zijn van keratosis Pilaris. Hierbij is je huid ruw en rood rond de haarzakjes. Wil je meer weten over Keratosis Pilaris en hoe wij dit behandelen? Klik dan hier!

Dewi

“Ik kan niks anders zeggen dan dat ik enorm blij ben dat ik voor mijn acne naar de Huidkliniek ben geweest. Mijn acne is volledig weg, littekens zijn verholpen door de microneedling behandelingen en ik heb, het allerbelangrijkste, mijn zelfvertrouwen weer helemaal terug.”

Wendy

Wendy