Couperose

Heb jij wel eens last van kleine rode vaatjes in je gezicht? Vaak betreft dit couperose. Veel mensen hebben hier last van en vanuit cosmetisch oogpunt kan het storend zijn. Gelukkig kunnen we couperose goed verminderen.

Wat is couperose?

Couperose is een toename van kleine bloedvaatjes aan de huidoppervlakte. De aandoening dient zich vooral aan op de wangen, neus of kin. Hierbij is er geen sprake van ontstekingen, jeuk of huidirritatie. Wel vindt men deze vorm van roodheid vanuit cosmetisch oogpunt storend. Deze oppervlakkige vaatjes hebben geen specifieke werking meer. Hierdoor is het niet schadelijk of slecht voor je lichaam om deze te laten verwijderen.

Het verschil tussen couperose en rosacea

Couperose wordt vaak verward met rosacea. Couperose is de aanwezigheid van verwijde rode en blauwe adertjes in het gezicht, bij rosacea zien we deze verschijnselen ook, maar hierbij komen tevens andere symptomen naar voren, zoals: rode bultjes, puskoppen en zwellingen. Ook branderige, rode en droge ogen kunnen optreden bij rosacea. Bij couperose treden deze andere symptomen niet op.

Couperose

Hoe ontstaat couperose?

Couperose ontstaat doordat vaatjes aan de huidoppervlakte verslapt raken en daardoor uitzetten. Hierdoor ontstaan zichtbare rode vaatjes in de huid. In de loop der jaren kan dit zich uitbreiden tot een netwerk en zal de rode kleur meer op de voorgrond treden. Andere factoren die couperose veroorzaken of verergeren zijn:
  • Aanleg. Als het huidprobleem voorkomt in de familie is de kans op het ontwikkelen van couperose groter.
  • Zonlicht. Temperatuurwisselingen zorgen ervoor dat ons bloed sneller gaat stromen en dat is van invloed op de ontwikkeling van rode vaatjes in de huid. Daarnaast verminderen zonnestralen de kwaliteit van de vaatjes, omdat zonnestralen elastine afbreken, waardoor de vaatjes verslapt raken, bloed niet meer goed doorstroomt en de vaatjes zichtbaar verwijd raken.
  • Alcohol. Dit kan zorgen voor verwijding van de bloedvaten.
  • Voeding. Met name pittige gerechten, worden afgeraden wanneer de huid gevoelig is voor couperose.
  • Geneesmiddelen. Deze kunnen ook van invloed zijn op het ontstaan van zichtbare adertjes of roodheid van de huid.

Producten tegen couperose

Petra

“Na de couperose behandeling voel ik me een stuk zelfverzekerder. Ik hoef nu ook veel minder make-up te dragen!”

Anouk

Anouk