Pigmentvlekken

Heb je wel eens last van pigmentvlekken die na de zomer zijn blijven zitten? Je kunt bij ons terecht voor verschillende behandelingen om ze te verminderen.

Wat zijn pigmentvlekken?

Pigment is een kleurstof die ook wel melanine wordt genoemd. Het geeft kleur aan je haren, de iris van je oog en je huid. Pigment beschermt je huid tegen de UV- straling die in zonlicht zit. Als je lang in de zon zit, maakt je huid onder andere meer pigment aan, zodat je beter beschermd bent. Bij hyperpigmentatie is er sprake van een ophoping van dit huidpigment. Hierdoor ontstaan er plaatselijk donkere plekken in de huid. Hyperpigmentatie is een veel voorkomende klacht en op oudere leeftijd een gevolg van het verouderingsproces.

Hoe ontstaan pigmentvlekken?

Er zijn meerdere factoren voor het ontstaan van pigment:
  • Blootstelling aan de zon is de hoofdoorzaak van hyperpigmentatie, aangezien zonlicht  in de eerste plaats de aanmaak van melanine bevordert. Melanine werkt als een huideigen zonbeschermer door de huid te beschermen tegen schadelijke UV- straling. Deze straling zorgt ervoor dat je bruin wordt in de zon. Maar overmatige blootstelling aan de zon kan het proces verstoren, wat leidt tot hyperpigmentatie. Wanneer pigmentvlekken zich ontwikkelen, kan blootstelling aan de zon de ontwikkeling ervan verergeren. Sproeten, ouderdomsvlekken, melasma of post-inflammatoire pigmentatie worden nog donkerder van kleur.
  • Hormonale invloeden zijn de hoofdoorzaak van een specifieke vorm van hyperpigmentatie bekend als ‘zwangerschapsmasker’ of ‘melasma’. Het komt met name voor bij vrouwen, aangezien wordt aangenomen dat het opkomt, wanneer de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron de overproductie van melanine stimuleren op het moment dat de huid wordt blootgesteld aan de zon.
  • Ook het slikken van de pil kan een zwangerschapsmasker veroorzaken. Vanwege het feit dat het vaak zwangere vrouwen zijn die last hebben van melasma, spreken we van ‘zwangerschapsmasker’.
  • Medicatie en cosmeticaproducten.
  • Hyperpigmentatie als gevolg van ziekten, zoals auto-immuunziekte en maag/darm ziektes, metabolische afwijking en vitaminetekorten. Hyperpigmentatie is ook een bijwerking van bepaalde hormonale behandelingen, chemotherapie, antibiotica en andere medicijnen.
Pigmentvlekken

Producten tegen pigmentvlekken

Alle producten

Jolie

“Ik ben heel blij met de microneedling behandelingen tegen pigmentvlekken. Je wordt heel hartelijk verwelkomd, goed geïnformeerd en professioneel behandeld. Na de behandeling moest mijn huid een paar dagen herstellen, maar daarna zag ik al direct verschil!”

Rosaria

Rosaria