Wat doet alcohol met de huid?
06-02-2024

Alcohol

Wat doet alcohol met de huid?

Je herkent het vast wel: elke maand is er wel een gelegenheid zoals een leuk feestje, diner of festival. Op dit soort gelegenheden komt men al snel in de verleiding om een drankje mee te drinken; van cocktails tot speciaal biertjes. Naast de welbekende kater heeft alcohol ook negatieve gevolgen voor je huid. In deze blog worden deze gevolgen toegelicht.

Dehydratatie

Het zal je niet ontgaan zijn dat je tijdens een avondje drinken vaker naar het toilet moet: alcohol heeft namelijk een vochtafdrijvende werking, omdat de nieren extra vocht gaan uitscheiden. Het zorgt er tevens voor dat de productie van vasopressine afgeremd wordt. Dit hormoon draagt bij aan de opname van vocht. Het resultaat: een uitgedroogde huid waardoor lijntjes en rimpels zichtbaarder worden. Zorg er dus voor dat je na ieder wijntje ook een glas water nuttigt ter compensatie (hierdoor consumeer je ook direct minder alcohol). Mocht je in de avond nog de energie hebben om je huidroutine door te zetten, kies dan meteen voor de hydraterende nachtcrème!

Huidveroudering

Wil jij vroegtijdige huidveroudering tegengaan? Kies dan voor de mocktails! Alcohol zorgt er namelijk voor dat je voorraad vitamine A afgebroken wordt. Deze vitamine is van groot belang voor het collageengehalte in de huid. Afname van dit krachtige antioxidant zorgt voor vroegtijdige lijntjes en verlies van elasticiteit doordat de celvernieuwing vertraagd wordt.

Hoewel alcohol geen veroorzaker is van acne (maar wel van potentiële hoofdpijn!) kan het er wel voor zorgen dat deze verergert; niet alleen verhoogt alcohol de bloedsuikerspiegel waardoor de hoeveelheid ontstekingen kan toenemen, alcoholische dranken bevatten ook veel suikers (denk aan cocktails en/of shotjes) die deze piek in de bloedsuiker versterken. Door de verhoogde toename aan suikers kristalliseren huidcellen ook (glycatie), waardoor je een doffere teint en minder soepele cellen krijgt. Kortom: geniet van alcohol, maar uiteraard met mate!

Wist je dat

Wist je dat... Rode wijn beter voor je is dan witte wijn? Hoewel witte wijn minder calorieën bevat, bevat rode wijn meer mineralen en vitaminen. Het verlaagt tevens het risico op hartziekte en kan hersenafname door ouderdom vertragen.

Wist je dat... Je sneller dronken wordt in de zomer? Vanwege het warmere weer en actieve activiteiten krijg je meer dorst waardoor je sneller drinkt en dus meer drinkt t.o.v. de winter. Verder neemt zowel de bloedtoevoer in je lichaam toe door deze warmte als dat je bloedvaten zich verwijden: alcohol verspreidt zich sneller via je maag- darmkanaal waardoor de alcohol sneller in je bloed komt en je je sneller dronken voelt.

Geschreven door Suzanne Bol

Wil je meer weten over de gevolgen van alcohol voor je huid of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan een vrijblijvend consult in via onderstaand formulier.