5x Zo eet je je huid gezond

Voeding en de huid

5x Zo eet je je huid gezond

Een mooie huid komt van binnenuit! Ken je deze uitspraak? Niet alleen de juiste huidverzorging en behandelingen dragen bij aan een gezonde huid, ook voeding is erg belangrijk. Wist je dat de inname van te veel suikers kan zorgen voor huidveroudering en acne, of dat omega 3 ontstekingsremmend werkt? In deze blog zullen wij een aantal voedingstips geven die bijdragen aan een gezonde huid.

Vitamine C

Zowel een Vitamine C-serum in je skincare routine als vitamine C in je voeding, zijn beiden essentieel. Na ons 25e levensjaar neemt de collageenproductie in de huid namelijk af. Vitamine C zorgt voor een optimale collageensynthese en gaat huidveroudering tegen. Daarnaast beschermt het onze huid tegen vervuiling en Uv-straling. Voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten:
  • paprika
  • zwarte bessen 
  • broccoli

Bètacarotenen

Bètacarotenen geven je huid een glow en een kleurtje zonder zonschade. Klinkt perfect toch? Bètacaroteen wordt ook wel provitamine A genoemd. Het lichaam kan deze stof namelijk omzetten in vitamine A. Vitamine A draagt bij aan een gezonde celdeling en daardoor aan een goede huidstructuur. Voedingsmiddelen die veel Bètacaroteen bevatten:
  • pompoen
  • wortel
  • zoete aardappel

Omega 3

Het lichaam is niet in staat om zelf omega3 aan te maken. We kunnen omega 3 verkrijgen uit vette vis of algen (vegan). Omega 3 heeft een ontstekingsremmende werking en is daardoor perfect in te zetten bij een huid met acne, rosacea, eczeem en psoriasis. Voedingsmiddelen met omega 3 erin zijn:
  • zalm
  • walnoten
  • chiazaad
Voeding en de huid

Zink

Net zoals omega 3 kan het lichaam zelf geen zink aanmaken. Het is daarom belangrijk dat je dit via voeding of supplementen binnenkrijgt. Zink ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en draagt bij aan het proces van celvernieuwing. Onderzoek heeft uitgewezen dat er mogelijk ook een relatie bestaat tussen een zinktekort en huidklachten. Voedingsmiddelen die veel zink bevatten:
  • cashewnoten
  • oesters
  • peulvruchten

Antioxidanten

Antioxidanten beschermen je huid tegen schadelijke invloeden. Ze vangen vrije radicalen en maken deze onschadelijk. Vrije radicalen ontstaan onder andere door stress en uv-straling. Voedingsmiddelen die veel antioxidanten bevatten:
  • blauwe bessen
  • cacao
  • gember
Kortom: eet gezonde voeding met veel nutriënten! Vermijd daarnaast geraffineerde suikers en transvetten. Deze verhogen de inflammatie (ontsteking) en zorgen op de lange termijn voor huidveroudering. Om een hoge suikerpiek te beperken kun je het beste koolhydraten combineren met eiwitten en vetten. Eet hierbij eerst de eiwitten en vetten, en daarna de koolhydraten. Voorbeeld: combineer 3 walnoten (vetten) met een appel (koolhydraten). Walnoten zijn rijk aan essentiële vetten, die ervoor zorgen dat de suikers in de appel langzamer worden opgenomen in het bloed. Dit resulteert in een stabiele bloedsuikerspiegel.

Contact

Ben je benieuwd wat wij voor jouw huid kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar: 088 224 03 00. Je kunt direct langskomen voor een behandeling of een uitgebreid consult inplannen. Je doet dit gemakkelijk via onze online bookingstool. Tijdens een consult krijg je meer informatie over behandelingen en kijken we samen met jou welke behandeling voor het beste resultaat zal zorgen. Ook geven we je advies over huidverzorging.

Wij bieden nog meer behandelingen aan

Wij behandelen ook andere huidindicaties, zoals: acnelittekens, beenvaatjes en striae. We zijn gespecialiseerd in laserbehandelingen, waarbij natuurlijk schoonheid altijd het einddoel is.
Roxanne

Geschreven door

Roxanne

Afgestudeerd HBO Huidtherapie
BIG geregistreerd

Blogs

Alle blogs